Harjoituksia

Aistikirjoitus 


Aistikirjoitus on tehokas tapa tarkentaa ja monipuolistaa omaa kirjoittamista. Tämä harjoitus on menestyneen laulunkirjoittamisen kouluttajan, Pat Pattisonin kehittämä. Suosittelen harjoituksen tekemistä säännöllisesti kaikille, jotka haluavat nopeasti kehittyä kirjoittajina. 

Aistit ovat autenttisin kosketuspintamme todellisuuteen. Ennen kuin opimme ilmaisemaan, me aistimme. Aistit eivät myöskään arvota. Ne ovat tarkin ilmaisu siitä mitä tunnemme. Siksi aistivoimainen kirjoittaminen tulee lähelle kuulijaa ja avaa kuulijan aistit. Kun kirjoitamme aistien kautta, emme kerro mitä kuulijan pitäisi tuntea tai ajatella, emme pureskele valmiiksi. Kun tekstissä on tuoksuja, ääniä, kehon sisäisiä tuntemuksia ja asioita, joita voimme tuntea ihollamme, kuulija tuntee tämän kaiken omilla aisteillaan. Aistien kautta tulee kertoneeksi enemmän, syvemmin ja tarkemmin. Pattison lupaa kirjassaan Writing better lyrics huiman muutoksen kirjoittamisen tasossa, jos kokeilet tätä harjoitusta ja teet sen päivittäin kuuden viikon ajan. Suosittelen lämpimästi ja uskon, että huomaat muutoksen jo aikaisemmin!

Ohjeet: 

Varaa aikaa 10min. Valitse jokin konkreettinen esine tai asia. Tämä esine tai asia toimii tekstin ponnahduslautana ja kiintopisteenä. Tehtävänäsi on kirjoittaa kymmenen minuuttia aistien kautta. Muulla ei ole väliä. Voit kirjoittaa koko kymmenminuuttisen valitsemastasi esineestä tai unohtaa sen ensimmäisen lauseen jälkeen. Pääasia on, että kaikki mitä kirjoitat, jokainen lause ja jokainen informaatio on aistien kautta ilmaistu. Tekstin ei  tarvitse olla looginen tai taiteellinen. Parempi onkin jos et aseta harjoitukselle mitään muita pyrkimyksiä, kuin aisteilla kirjoittamisen. 

Aistit: näkö-, kuulo-, haju-, maku-, tunto-, -ja tasapainoaisti sekä kehon sisäinen aistimus. 

Kirjoita aluksi kaikki seitsemän aistia paperin tai tietokoneen yläreunaan, niin, että näet ne harjoituksen aikana. 

Tuntoaistilla tarkoitetaan niitä aistimuksia, jotka tunnet ihollasi. Kun jokin on kylmää, kuumaa, karheaa tai nipistelee, kyseessä on tuntoaisti. 

Kehon sisäinen aistimus on kaikkea sitä, mitä tunnet kehosi sisällä. Kun jokin kouraisee vatsanpohjasta, kun kurkkua kuristaa, kun vuosien paino nukahtaa harteille, painuu olkapäiltä sydänalaan ja viileä tuuli käy kehon läpi ja pyyhkii painon mennessään jne.

Tasapainoaisti liittyy tilaan ja liikkeeseen. Kun huimaa, kun seinät kaatuvat päälle, kun horisontti häviää aaltojen syödessä auringon tulta. Hävitessään se nielaisee meidät sisäänsä ja kun tunnen huulesi omiani vasten siirrymme pyörivään maailmaan. Jalkapohjani nousevat laivan kannelta ja kaadun sisälläni kunnes taivas ja meri ovat vaihtaneet paikkaa. 

Kun olet tehnyt harjoituksen, lue tekstisi läpi. Merkitse mitä aisteja onnistuit käyttämään ja mitkä aistit jäivät vähemmälle. Kun toistat harjoituksen, voit tietoisesti koittaa lisätä tekstiin niitä aisteja, joita käytit vähemmän. Jos tämä harjoitus tuntuu aluksi hieman suorituskeskeiseltä, niin ei syytä huoleen. Kutsunkin harjoitusta kirjoittamisen lihaskuntoharjoitukseksi. Tuntuipa harjoitus miltä tahansa, se toimii. Aivan kuten kuntosalilla käyminenkin kasvattaa lihaskuntoa, vaikka välillä se puuduttaisi tai tuntuisi raskaalta. Palkinto on lopputuloksessa, eli siinä miten kirjoittamisesi vetreytyy. Alat luomaan uusia ilmauksia ja löydät nopeammin tarkempia ja rikkaampia tapoja kertoa jostakin tilanteesta. Huolimatta siitä millaisia harjoitustekstisi ovat, niiden tekemisen hyöty tulee näkymään kaikessa muussa kirjoittamisessasi. Ajan mukaan myös itse harjoitus lähtee lentoon. Sukellat aistikokemuksesta toiseen, sisään muistoihin ja tilanteisiin joiden et edes tiennyt olevan tallentuneen sinuun ja voit teksteissäsi herättää eloon menneet, tulevat ja kuvitellut hetket. 

Älä tee yhtä harjoitusta kauempaa, kuin kymmenen minuuttia. Se johtaa vain puutumisen tunteeseen ja lopulta et halua tehdä harjoitusta. Tee mieluummin useampi harjoitus peräkkäin. Voit kokeilla lyhentää aikaa hieman joka kerralla. Pikkuhiljaa opit sukeltamaan läsnäolevaan ja rikkaaseen kirjoittamiseen sekunneissa. (Näin tehtynä harjoitus sopii erityisen hyvin ryhmälle. Silloin muut ryhmän jäsenet voivat kertoa lukijalle, mitä aisteja he kuulivat tekstissä.)

Kun aistikirjoituksesta on tullut sinulle hyvä rutiini ja opit kääntämään aistivoimaisen kirjoitusvaihteen päälle halutessasi, voit tehdä tätäkin harjoitusta rennommin. Mitä siitä jos joukkoon eksyy lauseita, joilla ei ole aistien kanssa mitään tekemistä. Tämä on vain treeniä ja jos luovuus ei tottele sille asetettuja sääntöjä, sillä saattaa olla siihen syynsä. Suosittelen kuitenkin, että harjoitusvaiheessa tai aina, kun haluat puhdasta tekniikkatreeniä, teet harjoituksen tarkasti ohjeiden mukaan. 

Kuten monet kirjoittamisen kouluttajat, myös Pattison puhuu aamulla kirjoittamisen puolesta. Kun aistikirjoituksen tekee aamulla, tulee herättäneeksi sekä aistit, että sisäisen kirjoittajan. Näin tehtynä harjoituksesta on kahdenlaista hyötyä. Treenaamme kirjoittamistamme ja sen lisäksi nautimme tietoisemmin päivän aistikokemuksista. Kun sisäinen kirjoittaja on hereillä, käymme sen kanssa aktivisempaa dialogia silloinkin, kun emme fyysisesti kirjoita. Olemme vastaanottavaisempia uusille aiheille ja näemme ympärillä liikkuvan maailman laulunkirjoittajan silmin. 



Syklinen tajunnanvirta  


Tämä harjoitus on nopein tietämäni tapa avata yhteys oman sisäisen kokemusmaailman ja sanojen välillä. Harjoitus toimii erinomaisesti ns. writers block:in avaamiseen, uusien aiheiden löytämiseen, laajempien ja syvempien teemojen hahmottumiseen ja sitä kautta taiteellisen minäkuvan vahvistumiseen. 

Tajunnanvirran kirjoittamisen idea on siinä, että kirjoitamme sensuroimatta. Kirjoitamme avoimesti, heittäytyen ja paljaana. Kirjoitamme asioita, joita emme edes tienneet tuntevamme, ajattelevamme tai kantavamme edelleen mukana. Kehitin tämän harjoituksen vahvistamaan näitä tajunnanvirran luovuutta edistäviä ominaisuuksia. Se ikään kuin häiritsee tietoista mieltämme suunnittelemasta sitä, mitä tulemme kirjoittamaan. 

Ensimmäinen käyttämäni etuliite oli Tämän oven takana. Kun tätä lauseen alkua toistelee tekstissä useasti, on hyvin vaikeaa pysyä yhdessä huoneessa, eli yhdessä mielen luomassa kuvassa kovinkaan kauan. Tulee jatkuvasti avanneeksi uutta. Luomaan yhteyksiä, jotka eivät liity ilmeisesti toisiinsa, niin kuin yhtenäiset värisuorat sisustuksessa, vaan joiden liittymispinta onkin kuin eri aikakausina samassa talossa eläneiden ihmiset unelmat. Etuliitteen tarkoitus on olla askeleen edellä tietoisen mielemme taipumusta kulkea jo olemassa olevia reittejä. Heti kun tiedät, mistä aiot seuraavaksi kirjoittaa, voit heittää etuliitteen uudelleen paperille, kuin syötin vesille. 

Ohjeet: 

Varaa aikaa 10 minuuttia. Valitse sinua puhutteleva etuliite. Kirjoita kymmenen minuuttia tajunnanvirtaa toistellen etuliitettä tekstissäsi. Aloita esim. joka toinen tai kolmas lause valitsemallasi etuliitteellä. Muuten pidä teksti niin vapaana kuin mahdollista. Päästä irti kaikesta suunnittelusta ja kirjoita sitä, mitä etuliite jostain syystä työntää sinua kirjoittamaan. Anna sanojen ilmestyä paperille tai tietokoneen ruudulle ennen, kuin ne ilmestyvät mieleesi. Koeta olla asettamatta tekstille mitään muita vaatimuksia kuin etuliitteen toistaminen. Tekstin ei tarvitse olla millään tavalla yhtenäinen tai looginen tai seurata kieliopillisia sääntöjä. Kunhan toistat etuliitettä ja kirjoitat sanoja etuliitteiden väliin. 

Etuliitteitä: Tämän oven takana, tapetin alta paljastuu, juuri nyt, tunnustan, suurin pelkoni on, heidän lauluissaan, sinä päivänä, sydämeni talossa, öisin, istuimme hiljaa, kuulin että, ennen kuin. 

Pidemmän listan etuliitteitä löydät valikosta. Valikosta löytyy myös joitakin etuliitteellä kirjoitettuja tajunnanvirtoja esimerkkejä -kohdasta. 

Etuliitteen muodostaminen 

Etuliite voi olla mikä tahansa lauseen alkuna toimiva sana tai suhteellisen lyhyt ilmaisu, jotakin jota on jatkettava. Se voi olla jotakin, joka sisältää jo vahvan latauksen, kuten häpeän, mutta yhtä hyvin se voi olla avoimempi, kuten mitä jos tai olen melkein. Kun teet harjoitusta säännöllisesti opit luomaan juuri sinulle tai juuri tiettyyn hetkeen sopivia etuliitteitä. Tässä esimerkkejä siitä, miten niitä voi muodostaa: 

1. Ulkoinen maailma. Etuliitteen voi muodostaa vaikka ilmasta tai vuodenajasta. Marraskuussa voi olla mielenkiintoista tutkia pimeyteen johtavaa aikaa: 

esim. kohti pimeää, päivien välissä, kun suljen silmäni, valot pimeässä jne. 

2. Sisäinen maailma. Ryhmissä, joissa ohjaan kirjoittamista, lähden usein liikkeelle kysymällä  opiskelijoiden fiiliksiä. Etuliitteen avulla voi joko sukeltaa tietoisesti yhä syvemmälle vallitsevaan olotilaan, suunnata sen energiaa uuteen suuntaan tai kirjoittaa sitä vastaan. Jos olo on esim. raskas, voi tunnustella, mikä olisi mielekkäin tapa tutkia tuota tunnetta. Mielekkyyden voi tunnistaa esim. siitä, että etuliite herättää mahdollisuuden tunteen. Mahdollisuuden suhtautua kiinnostuneesti siihen, mikä voi muuten tuntua pelkästään ahdistavalta. Toisaalta se voi tarjota toisen vaihtoehdon. "Silloinkin, kun tunnen oloni raskaaksi, minussa on myös keveys." 

esim. painun, valun pohjaan, kaikki virtaa, pinnan alla, uin pintaan, kohoan, pilvien yllä jne.

3. Tarve.  Eräs kurssilaiseni tiivisti kokemuksensa niin, että hän tekee kahdenlaisia lauluja. Niitä, jotka ovat ikään kuin valmiina syntyneitä, jonkinlaisessa odotetussa muotissa olevia ja sitten on niitä lauluja, joita kirjoittaessaan hän on kaikkein haavoittuvimmillaan. Tästä toiveesta kirjoittaa haavoittuvaisesti voi muodostaa etuliitteen. 

esim. kerron sinulle kaiken, en enää peitä, salaisuuteni on, kun näytän haavani, ilman suojaa, jos en pelkäisi  

Etuliitteen voi siis muodostaa mistä vain. Jos tarvitset materiaalia toiseen säkeistöön, voi etuliite olla: toisessa säkeistössä, toinen puoli tarinaa, kun tarina jatkuu jne. Jos haluat kirkastuttaa sitä, mistä tekeillä olevassa kappaleessa on kysymys: tällä laululla haluan kertoa, rivien välissä jne. Jos haluat kerätä materiaalia kappaleeseen, josta et tiedä mitään muuta, kuin että se tapahtuu sumussa: sumu peittää, kävelen sumuun, sumun sisään jne. 

Voit lähteä liikkeelle myös sinua inspiroivasta kappaleesta. Mihin lauseeseen kappaleen sisältö tiivistyy? Mitä tapahtuu jos otat lauseen keskiosan pois ja jätät vain sen alun tai päätteen etuliitteeksi. Myös taidenäyttelyt, elokuvat ja runot tarjoavat hyviä kimmokkeita. Kuvittele itsesi sisään taideteokseen ja muodosta etuliite sen pohjalta. 

Pyramidiharjoitus 

Jos haluat toistaa harjoituksen, voit tehdä ns. pyramidiharjoituksen. Valitse ensin tilanteeseen sopiva etuliite. Kirjoita 10 minuuttia. Sen jälkeen lue tekstisi ja poimi sieltä uusi etuliite. Tämän etuliitteen ei tarvitse tiivistää kirjoituksen sisältöä, vaan enemmänkin avata uusi ikkuna. Kirjoita taas 10 minuuttia tekstistä löytämälläsi etuliitteellä. Toista harjoitus, kunnes olet kirjoittanut kolme tekstiä aina uudella etuliitteellä. 

Jos sinulla on ryhmä, jonka kanssa kirjoittaa, tämän harjoituksen tekeminen on erittäin antoisaa ryhmässä. Silloin ryhmä voi ehdottaa uusia etuliitteitä kunkin jäsenen tekstin pohjalta. Joskus toisen tekstistä on myös helpompi erottaa sen sisältämiä punaisia lankoja. 

Voitte myös valita jonkin tietyn teeman, josta kaikki kirjoittavat yhdessä useamman kierroksen. Esimerkiksi isoja ja vaikeita aiheita voi olla helpompi kohdata ryhmän kanssa ja häpeän tai pelkään -etuliitteellä kirjoitetut sessiot voivat muodostua vapauttaviksi ja yhteishenkeä lujittaviksi. 

Suosittelen muutamaa periaatetta, kun kirjoitat ryhmässä: 

1) Tekstiä ei ole pakko lukea, eikä lukemista tulisi katsoa rohkeammaksi teoksi kuin lukematta jättämistä. Kirjoita sensuroimatta ja arvioi vasta jälkeenpäin haluatko lukea tekstin. 

2) Kommentoikaa toisten tekstejä aina sen kautta, mikä niissä on kiinnostavaa, mistä haluaisitte kuulla lisää, mikä ilmaisu on erityisen hauska, rehellinen, toimiva tai koskettava. 

3) Vaikka tekstit voivat olla henkilökohtaisia ja paljastavia, käsitelkää niitä aina teksteinä. Tarkoitus ei ole kommentoida kirjoittajan henkilökohtaista elämää. 

Kun kirjoitat yksin tai ryhmässä, ole ennen kaikkea vapaa. Anna itsellesi lupa kirjoittaa tänään yhdestä totuudesta ja huomenna toisesta. Kirjoita surusta ja ilosta, kirjoita kauppalista tai kirosanoja. Kirjoita kaikesta, sitä arvottamatta. Vaikka etuliitteellä kirjoitetut tajunnanvirta -tekstit ovat usein hyvin mielenkiintoisia ja niistä löytyy vähintäänkin yksittäisiä lauluihin sopivia ilmaisuja, ei niiden suora käyttö ole välttämätöntä. Niiden hyöty on myös niissä lukemattomissa uusissa sanojen hermoradoissa, joita luot oman kokemusmaailmasi ja kielikeskuksen välille.  Voit aina kirjoittaa ja mistä tahansa voi lähteä liikkeelle. Parhaimmillaan tajunnanvirta -ryhmäsessiot ovat kuin haikuja kollektiivisesta tajunnasta, unohtuneiden maailmojen kuiskailuja ja samalla hyvin henkilökohtaisia kudelmia. Niissä jaettu elämä on kuin jakaisi runoiksi kirjoitettuja uniaan. Kokemusta syvästä liittymisestä ja kirkkaasta ainutlaatuisuudesta. 

Oma elämämme on ehtymätön luovuuden lähde! Ja niinkuin taiteen tekeminen elämäntapana muutenkin, tämä harjoitus voi olla yksi niistä keinoista katsoa omaa elämää lempeän kiinnostuneesti. Miten kiinnostavia teemoja se sisältääkään! 


Sanaparit


Nick Cave kysyy hänestä kertovassa elokuvassa 20 000 päivää maan päällä: "Haluatko oppia kirjoittamaan lauluja?" Ja antaa neuvon:  "Laita kaksi toisiinsa liittymätöntä asiaa yhteen ja katso mitä tapahtuu." 

Aistikirjoitus, tajunnanvirta etuliitteellä ja sanaparit muodostavat yhdessä kokonaisuuden, jonka avulla pitää kirjoittamisen luova virta avoinna, kehittyä kirjoittajana, luoda uusia ilmaisua ja kerätä materiaalia syntymässä oleviin kappaleisiin. 

Muodosta sanapareja 

1) Kirjoita 30 sanaa. Jos haluat, voit kirjoittaa sanat erillisille paperilappusille, jotta tehtävä on helpompi jatkaa loppuun. Kirjoita sanoja kaikista sanaluokista. Kirjoita isoja ja pieniä asioita. Monipuolinen sanalista on sellainen, josta löytyy konkreettisia asioita ja abstrakteja asioita, esineitä, asioita, tekemistä kuvaavia sanoja ja ominaisuuksia kuvaavia sanoja. Kun sanalista on valmis, ala silmäilemään sitä ja etsimään kiinnostavia yhdistelmiä. Tarkoitus on löytää sellaisia sanapareja, jotka muodostuvat sanoista, joita yleensä ei näe yhdistettävän, mutta joiden välillä on kuitenkin jonkinlainen mahdollinen liittymispinta. Tämä on tietysti esteettinen kysymys. Esim. Nick Cave etsii mielellään asioita, joilla liittymispintaa on mahdollisimman vähän. Minkälainen yhdistelmä herättää sinussa tarpeeksi uuttaa energiaa, mutta pysyy kuitenkin tyylilajissa, jonka voit kokea omaksesi? 

2) Kirjoita 30 sanaa tekeillä olevasta kappaleesta. Silloinkin, kun tiedämme hyvin vähän syntymässä olevasta laulusta, tiedämme yllättävän paljon. Meillä saattaa olla jokin kuva, johon kappaleen tunnelma tiivistyy. Kirjoita mahdollisimman monta sanaa, joista sinulla on tunne, että ne jotenkin liittyvät aiheeseen. Muodosta sen jälkeen kiinnostavia sanapareja, joiden muodostama uusi tai yllättävä energia saattaisi sopia lauluusi. 

3) Kuten etuliitteen voi muodostaa mistä vain, sanapareja voi käyttää samalla tavoin avaamaan uusia aiheita. Voit kirjoittaa sanalistan tajunnanvirta tekniikalla. Kirjoita 30 sanaa, jotka liittyvät elämääni juuri nyt. Voit lähteä kävelylle metsään tai kaupungille ja kirjoittaa 30 sanaa, jotka tiivistävät kokemuksesi. Voit käyttää sanalistoja matkoilla onkiaksesi esiin sen, mistä siinä vaelluksessa tai sen kaupungin klubeissa juuri sinulle oli kyse. Kirjoita sanalista  monipuolisesti. Kirjoita tunteita, asioita joita voi nähdä, vuodenaikoja ja värejä. Yhdistele ja avaa ne vuorenhuiput ja kaupungit, jotka vain sinä koit ja joista vain sinä voit kertoa. 

Käytä sanapareja 

1) Käytä uutta sanaparia etuliitteenä ja katso mitä se kantaa mukanaan. Voit taivuttaa ja muotoilla sanat sopivaan muotoon. 

2) Kirjoita sanaparin pohjalta aistikirjoitusta. Käytä silloin toista sanaa ns. pääsanana ja toista sanaa tarkentavana sanana. Esim. sanaparista menneisyys sataa, voisi kirjoittaa aistikirjoitusta siten, että sana sade on valitsemamme objekti ja menneisyys sitä tarkentava sana. Kirjoitamme siis aistikirjoitusta sateesta, joka on kuin menneisyys. 

3) Jos sinulla on ryhmä, voitte luoda sanaparien pohjalta keskustellen uusia maailmoja ja rakentaa laululle tarinan. Mistä laulu kertoisi, jos se lähtisi liikkeelle sanaparista kirkas paino

Sanapareilla on hauska leikkiä. Niiden avulla pääsee helposti käymään myös itselle tutun esteetiikan rajojen ulkopuolella. Myös se mahdollisuus kannattaa käyttää!